Obtěžují vás reklamy? Jsou všude – v televizi, na internetu, ve schránkách, na billboardech u silnic… Narušují naše oblíbené televizní seriály, nutí nás honit se za produkty s lepšími cenami, snižují naši pozornost při řízení auta… Na druhou stranu musíme uznat, že některé reklamy stojí za to, například všemi milovaná vánoční reklama na Kofolu s prasátkem, která je krásným důkazem toho, že existují i vtipné a vychytané reklamy. Ale jak vlastně reklamy vznikají a kdo je vymýšlí? Na tyto a další otázky jsme měli najít odpovědi během následujících dnů, čekal nás totiž Týden v reklamní agentuře...
Prvním úkolem celého týdne bylo založit dvě reklamní agentury. A tak vznikla agentura Šťastná reklama company a agentura TV factory. Každá z nich měla svého šéfa a řadu zaměstnanců a zcela jasné zadání - po dobu jednoho týdne měly pracovat na nejrůznějších zakázkách, za které mohly získávat peníze na speciální kreditní karty. A aby se nám dobře soutěžilo, vytvořili jsme v rámci každé reklamní agentury několik skupinek, jejichž případný zisk měl putovat vždy na konto příslušné agentury... Následovala první zakázka – vyrobit reklamu dle zadaných parametrů. V tomto případě bylo sice téma libovolné, v reklamě však musely vystupovat zadané osoby či věci. A tak se „na place“ sešly zdánlivě nesourodé postavy jako je třeba plavčík, lékárnice, papír, brusle nebo zajíc. A v tomto konkrétním případě neměla předvedená scénka chybu: Byl jednou jeden plavčík, který jednoho krásného dne nazul brusle a šel sportovat. V nečekané chvíli byl však sražen okolo běžícím zajícem a utrpěl zranění nohy. Po nějakém čase se o berlích dobelhal do lékárny, kde mu lékárnice dle receptu vydala nový lék ÚRAZÍN, po jehož požití plavčík odhodil berle a zázračně se uzdravil. A proto devět z deseti lékárníků doporučuje: „Berte úrazín, vyléčí všechny úrazy!“...
Další zakázka nám „předepisovala“ vyrobit reklamu dle zadaného tématu – například reklama na psí granule, na mobilní telefon nebo na chipsy…
Abychom si odpočinuli od dramatizace, dopřáli jsme si následujícího dne trošku umělecké práce – naším dalším úkolem totiž bylo vytvořit reklamní plakát na libovolný předmět. Po usilovném přemýšlení vznikly reklamní plakáty lákající k nákupu naprosto originálního zboží, které by jistě „šlo na dračku“. Co třeba dát si novou OKURCOLU – lahodný colový nápoj s příchutí okurky? A nebo dopřát našim čtyřnohým miláčkům chutné psí žrádlo DENTA VTIP, nyní za pohádkovou cenu 9,90,-...
Předposlední zakázka byla poněkud neobvyklá a prověřila naši představivost a fantazii i herecké schopnosti. Naším úkolem totiž bylo vymyslet si libovolnou reklamu a předvést ji naprosto beze slov (a bez jakýchkoli rekvizit) tak, aby publikum uhádlo, o jakou věc se jedná. Při této práci jsme se skvěle pobavili. Například při reklamě, ve které si jde zákazník koupit mléko, jenže prodavač zjistí, že zásoby došly, a tak se vydá mléko vlastnoručně nadojit :)...
Další skvělá zábava následovala o den později, kdy nás čekala reklama podle televize. Nejdříve jsme se podívali na několik současných českých reklam, které na nás denodenně útočí z televize. Poté si každá skupinka vybrala jednu z reklam a jejím úkolem bylo zahrát scénku co nejpodobnější dané reklamě. A výsledek? Dle očekávání velmi zábavný. Třeba bravurně předvedená reklama na brambůrky nejmenované značky, v níž vnuk se svojí dívkou navštíví babičku, která je čeká s otevřenou náručí a hodlá je pořádně pohostit, jenže namísto pekáče s husičkou je obdaruje mísou brambůrek, neboť ty má prý Jiříček nejraději...
Tato práce byla poslední zakázkou, nicméně náš Týden v reklamní agentuře ještě nekončil. Zbývalo to nejlepší - sečíst peníze na kreditních kartách a... začít slavit. Čekal nás totiž RAUT - malá podniková hostina. Původní představa počítala s tím, že vítězná skupina obdrží VIP vstupenku na tuto slavnost a bude mít tudíž přednostní právo hodovat. Avšak vzhledem k tomu, s jakým úsilím obě skupiny pracovaly, bylo nakonec rozhodnuto o tom, že jakožto hlavní odměnu si každá skupina rozdělí peníze, které si během celého týdne společnými silami vydělala, a raut pojmeme jako příjemný bonus pro obě agentury. A tak mohl každý zakusit, jak to chodí v podobných agenturách po úspěšném dokončení náročné zakázky a utvrdit se v tom, že každé úsilí je následováno odměnou J…
Mgr. Kristýna Jandíková